Nettsøkene som kan gjøre vondt verre

Det finnes ikke noe bilde for denne personen
Forfatter: Tone Wigemyr

Mange utøvere og foreldre tyr til Google når de får vondt, og der finner du dusinvis av øvelser og treningsopplegg som skal hjelpe mot skader. Men skal Google ta ansvaret for å gi deg riktig diagnose?

Det er diagnosen på skaden som lager grunnlaget for den videre rehabiliteringen. Uten spesialkompetanse på feltet kan det fort skje at du gir deg selv feil medisin og at problemene vedvarer eller blir verre.

10 diagnoser på én smertetilstand

Og for å illustrere hvordan et nettsøk kan forvirre deg, kan du teste et søk på smerter i akillessenen og hælen. Da får du mer enn 10 underkategorier å velge mellom, som gjør det vanskelig å få riktig diagnose og starte en effektiv behandling. Blant tiltakene som nettet tilbyr er eksentriske tåhev. Men for ungdom er det sjeldent denne type behandling hjelper mot smerter i akillessenen, da det ikke nødvendigvis er senevevet som er skadet, men andre forklaringer må ses i relasjon til trening, vekst og pubertet.

Er jeg egentlig skadet?

En kjent utfordring for utøvere, spesielt de i puberteten, er å vite om man faktisk er skadet. Trener du mye, kan det være helt normalt å ha litt vondt i kroppen. Men hvordan kan du skille mellom smerte som krever behandling og smerte som kan ignoreres?

Heller ikke her gir et nettsøk alltid den hjelpen mange tror den kan gi. Veldig generelt kan vi si at dersom smerten går over når du er ferdig med en økt, er det neppe et stort problem. Hvis du ikke kan løpe dagen etter på grunn av smertene, er det ikke greit. Det samme gjelder om smertene blir verre utover i økta, eller er såpass store at du må endre løpesett. Dersom treneren ser at du halter eller at du kaster med en annen teknikk enn din vanlige, er du skadet. Hvis smertene vedvarer over tid, bør du oppsøke en spesialist på idrettsskader.

Oppsøk alltid profesjonell behandling ved skader

Så la det være helt klart; gå til profesjonell behandling når skader oppstår. Det er også noen øvelser du kan gjøre for å øke sannsynligheten for å holde deg skadefri. Gode tips til styrketrening finnes på www.skadefri.no. Her får du ingen diagnose, men ferdige oppvarmingsprogram og tips til øvelser som kan forebygge helt spesifikke idrettsskader.